مدیریت توانبخشی

مدیریت توانبخشی

 

معرفی

توانبخشی، فرایندی هدف گرا با محدودیت زمانی است که در واقع هدف آن، توانمند ساختن شخص کم توان و دارای اختلال برای رسیدن به یک سطح ذهنی، جسمی، اجتماعی و کارکردی مناسب است و در این راه شخص کم توان را برای تغییر زندگی اش با ابزارهایی خاص مجهز می سازد. (WHO 1981)

در توانبخشی، مفاهیمی همچون، یکپارچه سازی اجتماعی، کاهش اثرات ناتوان، توانمندسازی، کیفیت زندگی و عناوین دیگری از این دست، مورد توجه و قابل اهمیت است.

توانبخشی شامل تمام اقدامات هدفمند برای کاهش اثر معلولیت در فرد، قادر ساختن وی برای رسیدن به استقلال، کسب زندگی بهتر و خودشکوفایی است. (هداندر، 1994)

توانبخشی به یادگیری مجدد مهارت ها و عادات از دست رفته ناشی از بیماری تاکید می کند و در واقع بخشی از مراقبت سلامتی است نه مرحله ای از آن.

ارتقای سلامت و افزایش کیفیت زندگی، پیشگیری از ایجاد یا بروز بیشتر ناتوانی، تصحیح عملکرد و نقش های فردی و کاهش وابستگی به دیگران و سعی در خودکفایی، تطابق زندگی فرد دارای ناتوانی با جامعه با اموزش و مشاوره از جمله اهداف مهم توانبخشی است.

در این واحد، خدمات توان بخشی به تمام گروه های سنی از بدو تولد تا بزرگسالی ارائه میشود.

مدیریت: زهره ممتازیان

 

شرح وظایف و سطح خدمات:

 

1-مسئول واحد توان بخشی:

-نظارت بر کلیه ی خدمات جاری در واحد

-نظارت بر فعالیت پزشکان همکار واحد

-هماهنگی بین اعضای تیم توان بخشی

-سرپرستی فعالیت های گروه مددکاری اجتماعی

-سرپرستی شورای توان بخشی

-ارتباطات اداری درون سازمانی و برون سازمانی

-پیگیری مسائل مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل واحد

-برگزاری جلسات فردی و گروهی با پرسنل به منظور رفع موانع و افزایش بازده و کیفیت کاری

 

2-مسئول فنی:

این بخش توسط پزشک متخصص اطفال با تجربه ی کافی در زمینه مشکلات تکاملی کودک هدایت می شود.

متخصص این بخش با معاینه و ارزیابی بالینی بیماران و تشخیص نوع اختلال، ایشان را به کارشناس مربوطه ارجاع می دهد و سپس به صورت دوره ای با معاینه مجدد پیشرفت و روند درمان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

 

3-مشاور توان بخشی:

مشاوره با والدین توسط دکترای مددکاری اجتماعی در جهت کمک به ایجاد شرایط مناسب برای کودک در خانواده و حفظ تعادل روحی و روانی اعضای خانواده نیز به صورت دوره ای صورت می گیرد.

 

4-کاردرمانی:

در این بخش برنامه ی درمانی در جهت کاهش کم توانی جسمی و ذهنی کودکان، تسهیل مراحل رشد حرکتی، برطرف نمودن مشکلات حسی، ایجاد و تقویت واکنش های تعادل و حفاظتی و اقدام برای کسب استقلال کودک و آماده سازی او برای ورود به جامعه، تجویز وسایل کمکی، آموزش مهارتهای روزمره، آموزش و مشاوره به والدین و همچنین درمان و توان بخشی بیماران بزرگسال با مشکلات مغزی و مشکلات ارتوپدی ارائه می شود.

 

5-گفتار درمانی:

متخصصان این بخش به ارزیابی، مشاوره و درمان اختلالات گفتار، زبان و ارتباط می پردازند.

در این واحد سیستم نورولوژیک بخشی از سیستم اعصاب جمجمه ای که در ارتباط با اختلالات گفتاری، بلع و جویدن است، ارزیابی و درمان می شوند و توصیه هایی برای تقویت مهارتهای جویدن و تقویت عضلات دهانی یا حتی خطر آسپیره(خطر پریدن غذا داخل ریه به جای معده) به والدین صورت می گیرد.

اختلالات دیگر که در آن نیاز به مراجعه بیمار به گفتار درمانگر می باشد به صورت عمده عبارتند از: ناروانی گفتار(لکنت)، تاخیر در رشد گفتار و زبان با علل مختلف کم شنوایی، سکته های مغزی، اختلالات صوت و تلفظی.

 

6-تربیت شنیداری:

از آنجایی که درک گفتاری زبان با شنوایی ارتباط تنگاتنگی دارد، لذا کودکان کم شنوای مادرزادی به دلیل محرومیت از حس شنوایی، تنها در صورتی می توانند به مهارتهای زبانی و تولید گفتار دست یابند که پس از تجویز سمعک یا کاشت حلزون تحت برنامه ی منظم و دقیق تربیت شنوایی قرار گیرند.

در این بخش شیوه ی گوش دادن صحیح به اصوات و درک شنوایی آموزش داده می شود.

برنامه ی تربیت شنوایی با تمرین های ویژه خود کمک می کند تا در مغز کودک فرآیند نوروپلاستیسیتی(ترمیم پذیری عصبی) به خوبی انجام شود تا نورونهای شنیداری مغز اختصاص یافتگی خود را از دست ندهد.

 

7-روان شناسی کودکان استثنایی(آموزش تخصصی ذهنی)

از جمله فعالیت های این واحد در مرحله نخست ارزیابی هوش و رفتار مددجویان به منظور استفاده بهینه از توان مندی های ذهنی و میزان رشد رفتارهای اجتماعی، سازشی و هوش آنها میباشد. تدوین برنامه های درمانی و آموزشی بر اساس نوع اختلال یا عدم توانمندی برای بهبود و یادگیری مفاهیم شناختیف درکی، عاطفی، افزایش توان ذهنی و آموزشی پیش نیازهای ورود به مرحله پیش دبستانی و مقطع دبستان و همچنین مشاوره، هدایت آموزش خانواده از اهداف درمان این بخش می باشد.

 

8-مددکاران اجتماعی

-با ورود توان خواه، مددکار اجتماعی به تشکیل پرونده پرداخته وپس از طرح مشکل ضمن برقراری ارتباط با خانواده تا حدودی آشنایی با وضعیت اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... انجام می پذیرد.

-مددکار اجتماعی نمودار مساله ی مراجع را در می آورد، سپس بر مبنای آن طرح دریافت خدمات را در سه حوزه¬ی فردی، گروهی و جامعه ای می گذارد.

-خدمات فردی شامل ارائه مشاوره های فردی به مراجع، اعضای خانواده و یا سایر افرادی که در سطح جامعه با او در تعامل هستند. در همین راستا در صورت نیاز برای هر کیس بازدید از منزل یا محل کار نیز انجام می شود. همچنین در صورت نیاز به برخورداری از حمایت های مالی و رفاهی گزارش مددکاری تهیه می شود که در شورای پزشکی مطرح می شود و در صورت تائید، خدمات ارائه می گردد.

-تهیه و به روز کردن بانک اطلاعاتی از منابع و امکانات مرتبط موجود در جامعه (مانند NGO ها، مراکز درمانی، بهزیستی و...)

-تیم مددکاری در راستای آموزش، مشاوره و راهنمایی تاثیرگذار با توجه به نقش پویای گروهی در زندگی افراد گروه هایی را با موضوعات مختلف تعیین و برای خود فرد و یا والدین او برگزار می شود.

-در حوزه ی مددکاری اجتماعی جامعه ای طرح هایی در راستای تغییر نگرش مردم نسبت به افراد توان خواه، امکان بهره مندی مراجعان از منابع فرهنگی، ورزشی، رفاهی و... در مقیاس وسیع و فراتر از سازمان و همچنین اقداماتی در زمینه ی رفاه کارکنان و.... انجام می شود.

-همچنین اقداماتی در زمینه ی ارائه ی فیدبک از طرف خانواده ها به تراپیست ها در خصوص کارشان نیز انجام می شود.

-به منظور بازتاب عملکرد تیم توان بخشی مددکاری اجتماعی و در مجموع کل واحد توان بخشی به طور ماهیانه خدمات در قالب جداول آماری به مدیران و مسئولین مربوطه اعلام می شود.

-مددکار اجتماعی در جهت اصلاح و بهبود ساختار روابط افراد خانواده با یکدیگر و با کودک توان خواه خود می کوشد و همچنین در جهت حل مسائل و مشکلات خانواده و نیز آگاه نمودن آنان از توانمندی ها و کم توانایی های کودک با توجه به امکانات سازمان تلاش می کند.

-پس از اتمام فرآیند درمان ارتباط مددکار اجتماعی با خانواده برقرار می ماند و مددکار اجتماعی پیگیری های لازم در زمینه های مختلف را دارد.

-تماس با مراکز استان ها جهت آگاهی از آخرین وضعیت مراجعان تحت پوشش و نیز ترغیب مسئولین رفاه مراکز نسبت به عقد قرارداد با مراکز توان بخشی مرتبط برای سهولت در دسترسی به امکانات در استان ها.

 

9-روان پزشکی:

در این واحد، مشکلات روان پزشکی کودک شامل مشکلات هیجانی، رفتاری، تحصیلی و...(مانند اضطراب، افسردگی، بیش فعالی و نقص تمرکز، اوتیسم، اختلال یادگیری و...) توسط فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس برنامه درمانی به اطلاع والدین می رسد. این درمان ها می تواند شامل انواع مداخلات روان شناختی، توان بخشی و دارو درمانی باشد که برحسب نیاز ممکن است یک یا چند مورد از آنها برای مراجع انتخاب گردد. سپس در ویزیت های پیگیری میزان بهبود نشانه ها، عوارض احتمالی و نیز پیشرفت های درمانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در این واحد علاوه بر کودکان و نوجوانان، والدین نیز ارزیابی گردیده و در صورت نیاز به درمان، این موضوع به اطلاع آنها می رسد تا آنها نیز در صورت تمایل برنامه درمانی خود را به طور هم زمان پیگیری نمایند.

 

10-روان شناسی بالینی:

روان شناس بالینی در تشخیص اختلالات روان شناختی در اعضای خانواده از جمله کودکان و انجام تست های مختلف مانند تست هوش و شخصیت به منظور تشخیص گذاری و انجام مداخلات ذیل نقش ایفا می کند.

-روان درمانی فردی برای والدین

-زوج درمانی

-خانواده درمانی

-آموزش والدین

-درمانهای رفتاری برای کودکان

-مشورت روان شناختی به سایر همکاران در کار تیمی

 

11- متصدی دفتری:

-تنظیم لیست تراپیست ها و پزشکان به صورت روزانه

-تنظیم آمار ماهیانه

-تنظیم آمار سالیانه

-هماهنگی برنامه کاری در دو شیفت صبح و عصر

-تنظیم برنامه کاری و تحویل آن به مراجعان در دو شیفت صبح و عصر

-دبیر شورا

-هماهنگی و وقت دهی در روزهای ویزیت پزشکان

-جابجایی کیس ها در زمان عدم حضور پرسنل

-تنظیم وقت از تعیین وقت تخصصی جهت مراجعان توان بخشی

-تحویل کتابهای موجود در واحد به مراجعین

-تهیه ی آفیش جهت بازدیدها و کیس ها

-تنظیم آمار ایاب و ذهاب و ارسال به حسابداری

-اطلاع رسانی به مراجعان در خصوص برنامه های مختلف واحد

-تنظیم فرم های توان بخشی

-درخواست جنس از انبار

 

محل استقرار کار واحد:

خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه توانیر، کوچه نعمتی، جنب ترابری مرکز بهداشت و درمان صدا و سیما

 

شماره تماس:

مستقیم: 88205639

 

ساعت کار واحد

همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 19 عصر به استثنای پنجشنبه ها که از ساعت 8 صبح الی 12 ظهر می باشد.

 

نکات و توصیه ای لازم قبل از مراجعه :

-تعیین وقت بدون واسطه و مستقیم به شکل حضوری یا تلفنی انجام می گردد.

-مراجعه کنندگان، حتما حتما باید با هماهنگی و پس از تعیین وقت تنظیم شده مراجعه نمایند.

-در هنگام مراجعه برای ویزیت اولیه، والدین محترم حتما باید حضور داشته باشند.

-به همراه داشتن مدارک پزشکی و شناسایی برای تشکیل پرونده الزامیست.

 

تجهیزات واحد

در این واحد از دستگاه های توان پزشکی، از جمله تردمیل، حمام پارافین، دوچرخه ثابت و غیره استفاده می شود.