کنترل موثر فشار خون با ۳ ماده معدنی کلیدی
متخصصان اعلام کرده‌اند که برای کنترل موثر فشارخون، علاوه بر رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل، نیاز به مصرف روزانه برخی املاح معدنی دارید؛ به‌خصوص اگر چاق هستید، داروهای خاصی مصرف می‌کنید و یا غذاهای فرآوری شده زیاد مصرف می‌‌‌کنید.

 

3 ماده معدنی نقش مهمی ‌ در کنترل روزانه فشارخون دارند؛ پتاسیم، منیزیم و کلسیم:

 

پتاسیم

سطوح طبیعی این ماده معدنی برای عملکرد عضلات مهم است و منجر به آرام‌کردن دیواره‌های عروق خونی می‌‌شود.پتاسیم همچنین فشارخون را کاهش می‌‌‌دهد از گرفتگی عضلانی پیشگیری می‌‌کند. همچنین سطح طبیعی پتاسیم برای هدایت پیام‌های الکتریکی در دستگاه عصبی و قلب دارای اهمیت است و از تپش‌‌های نامنظم قلب ممانعت می‌کند. پتاسیم به‌طور طبیعی در بسیاری از غذاها از جمله زردآلو، سیب‌زمینی شیرین، لوبیا، آلو وجود دارد، اما اگر شما فشارخون بالا دارید و داروی «هیدروکلروتیازید» مصرف می‌کنید، ممکن است از طریق این غذاها به اندازه کافی نتوانید پتاسیم به بدنتان برسانید. این دارو باعث دفع پتاسیم از طریق ادرار می‌شود. بنابراین سطح پتاسیم بدن شما کاهش می‌یابد. در این موارد استفاده از مکمل‌های پتاسیم با تجویز پزشک ضروری است. به‌طور متوسط مردان و زنان 51 ساله به بالا باید روزانه 7/4 گرم در روز پتاسیم به بدن برسانند.

 

منیزیم

منیزیم به تنظیم صدها سیستم در بدن کمک می‌‌کند؛ از جمله فشارخون، قندخون، عملکرد عضلانی و عصبی. ما برای کمک به تولید انرژی و بهبود وضعیت استخوان‌ها نیز نیاز به مصرف منیزیم داریم. موسسه ملی بهداشت انگلستان گزارش می‌دهد که کمبود شدید منیزیم بسیار نارد است و بهتر است شما این ماده معدنی را از طریق مواد غذایی به‌خصوص سبزیجات تیره رنگ، دانه‌ها، حبوبات و ... دریافت کنید. شما باید به‌عنوان یک مرد بالای 50 سال، روزانه 420 میلی‌گرم و به‌عنوان یک زن بالای 50 سال روزانه 320 میلی‌گرم منیزیم به بدنتان برسانید. توجه داشته باشید که دریافت بیش از اندازه منیزیم از مکمل‌‌ها یا دارو‌های حاوی منیزیم، نظیر ملین‌‌ها ممکن است موجب بروز اسهال شود.

 

کلسیم

کلسیم برای داشتن فشارخون طبیعی حائز اهمیت است چون به انقباض و انبساط رگ‌های خونی در زمان مناسب کمک می‌کند. همچنین این ماده معدنی برای داشتن استخوان‌هایی سالم و آزادسازی هورمون‌ها و آنزیم‌‌ها حیاتی است و برای اکثر اعمال حیاتی بدن به آن نیازمندیم. ما به‌طور طبیعی این ماده معدنی را با خوردن ترکیبات لبنی، ماهی‌‌های استخوان‌دار (نظیر ماهی سامون یا آزاد و ساردین کنسرو شده) و سبزی‌هایی با برگ‌‌های تیره دریافت می‌کنیم. میزان کلسیم مجاز توصیه شده برای مردان 50 ساله و مسن‌تر بین 1000 تا 1200 میلی‌گرم و برای زنان 51 ساله و مسن ‌تر 1200 میلی‌گرم در روز است. متاسفانه اغلب افراد حدود 700 میلی‌گرم کلسیم از طریق رژیم غذایی روزانه دریافت می‌کنند.برخی شواهد نشان می‌دهد مکمل‌‌های کلسیمی خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند. اگر امکان دریافت کلسیم کافی از طریق غذا برای شما وجود ندارد، می‌توانید از مکمل‌‌های حاوی میزان کم کلسیم برای رسیدن به میزان مجاز توصیه شده روزانه استفاده کنید.

تاریخ انتشار: سه شنبه 28 خرداد 1398

جهت ارتباط با سر دبیر و مسئول سایت می توانید با شماره تلفن 85502135 تماس بگیرید.