گرمازدگی جریان خون‌رسانی را کند می‌سازد.
در گرمازدگی، به‌علت اینکه مقدار زیادی از آب و املاح بدن از دست می‌رود، غلظت خون افزایش یافته و جریان خون کند و عملکرد ارگان‌های بدن مختل می‌شود.

 

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن بدن یک فرد معمولی را آب تشکیل می‌دهد که تمامی فرآیندهای بدن و عموم واکنش‌ها در محیط آبی انجام می‌گیرند و بنابراین بدن با از دست‌دادن آب دچار عوارضی می‌شود که با میزان آب از دست رفته رابطه دارد.

 

عصمت عباسی افزود: بدن بدون وجود آب، بیشتر از چند روز قادر به ادامه حیات نیست و این مدت به‌طور طبیعی از ٢ تا سه روز تجاوز نمی‌کند و طولانی‌ترین مدت تحمل تشنگی به‌طور استثنایی ۱۷ روز بوده.این در حالی است که انسان در صورت مصرف نکردن مواد غذایی از قبیل پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مدت طولانی‌تری می‌تواند دوام بیاورد.

 

وی اضافه کرد: بر این پایه، چنانچه بدن یک درصد از آب خود را دست بدهد، شخص احساس تشنگی می‌کند، اگر این مقدار ۲ درصد شود، علاوه بر احساس تشنگی، دچار آشفتگی و کم اشتهایی نیز می‌شود و این مقدار با از دست دادن ۳ درصد، آب، شخص دچار ضعف و بی‌حالی و افزایش غلظت خون شده وبا کاهش چهار درصدی آب، دچار به تهوع و سستی عضلانی می‌شود.

 

عباسی افزود: با کاهش پنج درصدی آب فرد، دچار عدم تمرکز فکر نیز شده ۶ درصدی اختلال در مهار درجه حرارت بدن پیش می‌آید و در نهایت وقتی این میزان به هفت درصد به بالا می‌رسد، موجب تنگی نفس و گرفتگی عضلات و افت گردش خون و نارسایی کلیوی می‌شود.

 

وی اظهارداشت: زمانی که فرد در گرمای زیاد به مدت طولانی قرار گیرد، باوجود افزایش تعریق باز هم دمای بدن فرد از حد طبیعی بالاتر می‌رود و عروق سطحی پوست پرخون می‌شود که این افزایش کنترل نشده دمای بدن موجب اختلال در تنظیم و کنترل دمای بدن شده و به این حالت گرمازدگی گفته می‌شود.

 

این کارشناس ادامه داد: چنانچه آب و هوا گرم و مرطوب باشد، از آنجا که عمل تعریق کند شده و بدن به آسانی خنک نمی‌شود، در این حالت نیز گرمازدگی ایجاد می‌شود، و رعایت توصیه‌های کاربردی می‌تواند عوارض ناشی از آن را به حداقل کاهش دهد.

 

وی اضافه کرد: گروه‌های هدف روزانه بین ۱۰-٨ لیوان آب سالم(به نسبت خنک ولی نه آب یخ) بنوشند و در صورت فعالیت در حرارت بسیار و به مدت طولانی به‌گونه‌ای که تعریق فرد را افزیش خواهد یافت، لازم است، مقدار بیشتری در حد ۱۲ تا ۱۶ لیوان آب مصرف شود و دراین راستا از نوشیدنی‌های دیگر از قبیل چای، قهوه، نوشابه، و آب‌میوه به‌جای آب، کمتر مورد استفاده قرار گیرد.این کارشناس استفاده از از لباس‌های نخی، نازک و رنگ روشن دور نگه‌داشتن از تابش مستقیم آفتاب، وررزش و فعالیت‌های بدنی در سایه و در مکان‌های مناسب وخنک، استراحت کافی، و اجتناب از فعالیت شدید در هوای داغ را پیشگیری از گرمازدگی اعلام کرد.

 

وی ادامه داد: براین اساس توصیه می‌شود -هر روز از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در حد مناسب استفاده شود و برای این منظور پیش از ظهر یک واحد و عصر نیز یک واحد میوه مورد استفاده قرار گیرد و در این میان هر واحد میوه می‌تواند به‌عنوان مثال شامل یک عدد سیب گلاب متوسط یا چهار زردآلو یا ۶ برش ۴۰۰ گرمی هندوانه و یا ۳۰۰ گرم طالبی باشد.

 

عباسی افزود: بهتر است در بین میوه‌ها انواع آبدار مثل هندوانه، خربزه و طالبی بیشتر انتخاب شود.گنجاندن سالاد به‌همراه ناهار و شام و سبزی‌هایی که در مقدار وزن و حجم مشابه دارای آب فراوان‌تری هستند، مانند کاهو، کرفس، بروکلی، کلم خام، هویج خام، و خیار بیشتر نیز می‌تواند علاوه بر تامین آب بدن در پیشگیری از گرمازدگی اثرگذار باشد.

 

وی یادآوری کرد: مصرف به اندازه مواد غذایی که دارای ویتامین‌های B و C ، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در این میان نان سبوس‌دار، سبزیجات تازه و رنگی، میوه‌های مختلف نمونه‌هایی از این مواد غذایی هستند.کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان تاکید کرد که مصرف فراوان آب بی‌آبی بدن را برطرف می‌کند و از طرفی استفاده از لبنیات و به‌خصوص شیر، ماست و دوغ در حد مناسب(۳ لیوان در روز) توصیه شده است.

 

تاریخ انتشار: سه شنبه 25 تیر 1398

جهت ارتباط با سر دبیر و مسئول سایت می توانید با شماره تلفن 85502135 تماس بگیرید.