خوراکی‌های مضر برای التهاب مفاصل
افرادی که به آرتریت یا التهاب مفاصل مبتلا هستند، همان‌گونه که مشخص است باید میزان التهاب در بدن خود را در سطوح حداقلی نگه دارند. رژیم غذایی می‌تواند نقش مهمی ‌در سطوح التهاب بدن ایفا کند. در همین راستا، افراد مبتلا به آرتریت باید از خوراکی‌های التهاب‌زا پرهیز کنند.

 

نان سفید

کربوهیدرات‌های پالایش شده، مانند نان سفید، نه تنها مواد مغذی چندانی در اختیار بدن قرار نمی‌دهند، بلکه می‌توانند موجب تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته شوند. این ترکیبات می‌توانند موجب افزایش التهاب در بدن شوند، از این‌رو، افراد مبتلا به آرتریت باید از آنها پرهیز کنند. به‌جای نان‌های سفید می‌توانید از نان‌های غلات کامل استفاده کنید که گزینه‌ای مغذی‌تر به‌واسطه محتوای فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی خود هستند.

 

بستنی

شکر و چربی اشباع از عوامل التهابی اصلی در رژیم غذایی انسان هستند که هر دو می‌توانند علائم آرتریت را تشدید کنند. بستنی دارای سطوح بالای شکر و چربی اشباع است و اگر نمی‌توانید به‌طورکامل از آن پرهیز کنید، بهتر است هر از گاهی از خوردن آن لذت ببرید.

 

سیب‌زمینی سرخ شده

سیب‌زمینی سرخ شده می‌تواند علائم آرتریت را تشدید کند. غذاهای سرخ‌شده و کربوهیدرات‌های پالایش شده هر دو موجب تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته می‌شوند. همچنین، سیب‌زمینی سرخ‌شده به‌طور معمول در روغن‌های گیاهی سرخ می‌شود که حاوی اسیدهای چرب امگا-6 پیش‌التهابی هستند. افزون بر این، آنها سرشار از سدیم هستند که می‌تواند التهاب را افزایش دهد. هر سه عامل، سیب‌زمینی سرخ‌شده را به انتخابی نامناسب برای افراد مبتلا به آرتریت تبدیل می‌کنند.

 

شیرینی‌ها

شکر و چربی‌های اشباع مواد التهابی هستند که در کیک، کلوچه و شیرینی‌های دیگر به میزان فراوان وجود دارند. برهمین اساس، افراد مبتلا به آرتریت باید از آنها پرهیز کنند. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای فرونشاندن هوس مصرف خوراکی‌های شیرین وجود دارند که از آن جمله می‌توان به استفاده از جایگزین‌های طبیعی برای شکر یا استفاده از ماست یا آووکادو به‌جای کره و خامه اشاره کرد.

 

نوشابه‌های گازدار

در فهرست مواد تشکیل‌دهنده بیشتر نوشابه‌های گازدار می‌توان شکر، اسپارتام و یا اسیدفسفریک را مشاهده کرد. هر سه مورد می‌توانند به‌واسطه افزایش التهاب درد آرتریت را شعله‌ور سازند. چای سبز می‌تواند جایگزین سالم و مفید برای نوشابه‌های گازدار باشد.

 

چیپس سیب‌زمینی

همانند سیب‌زمینی سرخ‌شده، چیپس سیب‌زمینی یک کربوهیدرات پالایش شده تولیدکننده محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته و سرشار از سدیم است. همچنین، چیپس سیب‌زمینی به طور معمول در روغن‌های گیاهی که برای افراد مبتلا به آرتریت مفید نیستند، تهیه می‌شود. هر سه عامل خطر افزایش التهاب در بدن را به همراه دارند.

 

گوشت‌قرمز

گوشت‌ها، به‌ویژه گوشت‌قرمز، التهاب را به روش‌های مختلف در بدن افزایش می‌دهند که از افزایش نشانگرهای التهابی تا محتوای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته پس از پخت با استفاده از حرارت خشک، مانند گریل کردن را شامل می‌شوند. میزان مصرف گوشت‌قرمز خود را کاهش داده و برای پخت از روش‌هایی مانند گریل کردن استفاده نکنید.

 

مارگارین

اگر در تلاش برای کاهش مصرف چربی اشباع خود هستید، شاید استفاده از مارگارین را به‌جای کره مدنظر قرار دهید، اما بهتر است در برابر این وسوسه مقاومت کنید! مارگارین سرشار از چربی‌های ترانس است. زمانی که این نوع چربی‌ها را مصرف می‌کنید، آنها موجب کاهش سطوح کلسترول خوب (HDL) و افزایش سطوح کلسترول بد (LDL) و همچنین نشانگرهای التهابی در بدن شما می‌شوند. مصرف روغن‌های سرشار از چربی‌های امگا-3 مانند آووکادو، گردو و دانه کتان انتخاب بهتری است.

 

گوشت‌های فرآوری‌شده

گوشت‌های فرآوری‌شده و غذاهای فرآوری‌شده از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانند افزایش چشمگیر سطوح التهاب در بدن را موجب شوند. غذاهای فرآوری شده معمولا حاوی چربی‌های اشباع و سرشار از سدیم هستند، در شرایطی که گوشت‌های فرآوری شده، مانند سوسیس و کالباس، به‌واسطه محتوای مواد سرطان‌زا و تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته شناخته شده هستند. تا حد امکان مصرف این خوراکی‌ها را محدود کرده و غذاهای خانگی و گوشت‌های با پردازش حداقلی و به‌خوبی پخته را مصرف کنید.

تاریخ انتشار: یکشنبه 2 تیر 1398

جهت ارتباط با سر دبیر و مسئول سایت می توانید با شماره تلفن 85502135 تماس بگیرید.