کرونا چینی-کرونا رسانه ای
به قلم دکتر سیدحمید حسینی؛ مدیرکل مرکز بهداشت و درمان صداوسیما

 

روزنامه دانمارکی «یولند پستن» که در سال 2005 با انتشار کاریکاتوری موهن از پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) خشم مسلمانان جهان را برانگیخت این بار در گرماگرم بحران ویروس کرونا کاریکاتوری توهین آمیز از پرچم چین با پنج ویروس کرونا بجای پنج ستاره منتشر کرد و باعث عصبانیت دولت و ملت چین شد.

پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی در رابطه با خطر اپیدمی جهانی ویروس کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرد و همه کشورها برای کمک به مردم بحران زده شهر ووهان چین از منظر انسانی اعلام آمادگی کردند این «ویلبرراس» وزیر بازرگانی آمریکا بود که در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «شیوع ویروس کشنده کرونا در چین می تواند برای اقتصاد آمریکا خوب باشد. فکر می کنم این امر به تسریع بازگشت شغل ها به آمریکای شمالی کمک خواهد کرد.»

 

چندی بعد شرکت های بین المللی از جمله غول های فناوری،  تولید کنندگان خودرو و خرده فروشان به طور موقت فعالیت های خود را در چین تعطیل کردند. اگرچه به زعم اقتصاد دانان دنیا ویروس جدید کرونا می تواند تأثیر بیشتری نسبت به ویروس «سارس» (2002) و (Mers» (2012» بر اقتصاد جهانی بگذارد اما سوء استفاده برخی کشورهای غربی از جمله مقامات آمریکایی از مصیبت مردمی بحران زده که برای درمان و کنترل بیماری نیازمند عزم جهانی و کمک دیگر کشورها هستند غیر انسانی و مغایر با همه موازین پذیرفته شده اخلاقی در جهان است.

 

ویروس کرونا نخستین بار در سال 1937 کشف شد و ویروس جدید به گفته متخصصان ویروس شناسی در یک روز چهار بار تغییرات کدینگ ژنتیکی دارد و به همین خاطر ایمونولوژیست ها و فارماکولوژیست ها تاکنون موفق به ساخت واکسن و یا داروی مؤثر بر این ویروس نشدند. با وجود سرعت بالای انتشار ویروس کرونا اما قدرت کشندگی آن در مقایسه با ویروس «سارس» (2002) و ویروس (Mers (2012 کمتر از 3 درصد است و این بیماری علائمی شبیه یک سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزایی دارد و 15 درصد افراد مبتلا به این ویروس در نهایت دچار سندرم حاد تنفسی می شوند.

 

این روزها در شبکه های مجازی و رسانه های غربی بطور هماهنگ و گسترده، مرگ آوری این ویروس بطرز وحشتناک و رعب آوری تبلیغ می شود تا جایی که بسیاری از کشورهای غربی پروازهای خود را به تمام شهرهای چین لغو کرده اند و از پذیرش مسافران و توریست های چینی نیز خودداری می کنند. در فضای داخل کشور نیز شبکه های مجازی متأثر از تبلیغات جهت دار رسانه های غربی اقدام به بازنشر خبرها، تصاویر و کلیپ های غیر واقعی و حتی ارائه آمار غیر رسمی می نمایند که موجب التهاب آفرینی فضای آرام جامعه می شود. تاجایی که همین چند روز گذشته تصاویر سقوط و مرگ ناگهانی شهروندان چینی که به اصطلاح مبتلا به ویروس کرونا شدند و یا انتشار نامه ای منتسب به معاون وزیر بهداشت و درمان در فضای مجازی موجب نگرانی شدید مردم شد. در حالی که علائم ابتلا به ویروس کرونا مثل یک سرماخوردگی آنفلوآنزایی است و سقوط ناگهانی افراد به ظاهر مبتلا روی زمین با علائم بیماری کرونا در تضاد است.

 

آنچه مسلم است ویروسی که از طریق پروپاگاندای غربی به خصوص رسانه های آمریکایی تبلیغ و ترویج می شود با ویروس عامل بیماری کرونا فاصله زیادی دارد. ویروس کرونا رسانه های آمریکایی به جان اقتصاد چین افتاده و قصد دارد تا آنجا که می تواند در جنگ تجاری آمریکا و چین دست برتر را داشته باشد.

 

سال 1978 زمانی که چین برنامه اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد رتبه نهم در تولید ناخالص داخلی (GDP) با 214 میلیارد دلار را دارا بود اما اکنون با 9.2 تریلیون دلار و افزایش چشمگیر تولید ناخالص داخلی پس از 35 سال کار و تلاش شبانه روزی به مقام دومی اقتصاد جهان رسیده است و در میان 10 اقتصاد بزرگ جهان جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است.

 

پیش بینی می شود با توجه به سیاست های ماجراجویانه، چالش های سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا و نیز سرعت رشد اقتصادی در چین جایگاه اول اقتصاد جهان در دهه آینده میلادی از آن چینی های  سخت کوش شود.

 

آنچه که امروز مردم سراسر دنیا را به وحشت انداخته همین ویروس کرونای رسانه ای است که غرب به آن دامن می زند نه ویروس کرونای چینی.

 

دیر یا زود اپیدمی ویروس کرونا با مشارکت و همراهی کشورهایی که «انسانیت» را به مطامع دنیایی نفروخته اند کنترل خواهد شد و از  تب و تاب رسانه ای نیز خواهد افتاد.

 

اما استفاده از ابزار بیوتروریسم چه با سلاح رسانه ای و یا با سلاح نظامی علیه کشورهای رقیب برای از کار انداختن ماشین اقتصادی و یا نظامی ملت های آزاده، اندیشه ای خطرناک و پلید است که با کمال تأسف از مغزهای زنگ زده و پلشت آمریکایی جنایتکار می گذرد. آمریکایی که چهره واقعی آن در رفتار و گفتار مقامات آمریکایی در سال های اخیر متجلی شد. 

 

 دکتر سیدحمید حسینی مدیرکل مرکز بهداشت و درمان صداوسیما

تاریخ انتشار: دوشنبه 28 بهمن 1398

جهت ارتباط با سر دبیر و مسئول سایت می توانید با شماره تلفن 85502135 تماس بگیرید.