نخستین گام برای درمان فشارخون بالا
رئیس دانشگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آمار بالای فشارخون بالا در کشور گفت: نخستین گام برای درمان فشارخون بالا اصلاح سبک زندگی است.

 

حسین رضایی‌زاده سخنران پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران باعنوان تدابیر اصلاح سبک زندگی در حوزه سلامت، افزود: سوءاستفاده از واژه طب اسلامی خلاف است و وزارت بهداشت اگر آن‌قدر که به حوزه دارو و درمان توجه دارد و به حوزه پیشگیری، بهداشت و سلامت توجه می‌کرد، شرایط کشور اکنون بهتر بود.

 

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه ترویج تغذیه نوزادان با شیرمادر، بسیج ملی واکسیناسیون فلج اطفال از اقدامات ارزشمند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های گذشته بود، پویش ملی کنترل فشارخون را هم که این روزها مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته، اقدامی ارزشمند خواند.

 

رضایی‌زاده گفت: در حوزه طب سنتی همچنان ارتقا پیدا نکرده‌ایم و از همه مسئولان و نهادهای نظارتی و قوه قضائیه درخواست داریم با کسانی که به بهانه ترویج طب اسلامی، سلامت مردم را به‌خطر می‌اندازند و گاهی بیماران در شرایط خطرناک را از درمان‌های رایج پزشکی محروم می‌کنند برخورد کنند؛ چرا که برخی از این افراد داروهایی عرضه می‌کنند که در شرایط غیربهداشتی تولید می‌شود.

 

رئیس دانشگاه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران توجه هرچه بیشتر به طب سنتی و اصلاح سبک زندگی را در سالم ماندن آینده جامعه موثر خواند. رضایی‌زاده به پویش ملی کنترل فشارخون که این روزها در کشور در حال برگزاری است، اشاره کرد و گفت: بیماری فشارخون بالا بیماری مزمنی است که معمولا علائم آن به‌زودی مشخص نمی‌شود و وقتی افراد متوجه این بیماری می‌شوند که خیلی از ارگان‌های بدنشان دچار اختلال شده است و این موضوع درباره بیماری دیابت و چربی بالای خون هم صدق می‌کند.

 

رضایی‌زاده افزود: به همین علت رصدکردن سلامتی و اقدامات پیشگیرانه در این باره ضروری است.وی گفت: آمار ابتلا به فشارخون بالا در کشور ما بالاست که این موضوع هم در سنین جوانی مشهود است و هم در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود.

 

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: البته با یکبار فشارخون بالا فرد مبتلا به این بیماری نیست و باید فشارخون در یک بازه زمانی یک تا سه ماهه و حداقل سه بار در روز در شرایط مختلف سنجیده شود تا بتوان به فرد برچسب افزایش فشارخون را زد.

 

رضایی‌زاده گفت: کم‌تحرکی و پشت‌ میزنشینی، پیشینه خانوادگی ابتلا به این بیماری‌، اضافه‌وزن، رژیم غذایی ناسالم و درست نخوردن، داشتن دیابت و خوردن بیش از اندازه نمک جزو عوامل زمینه‌ساز به فشارخون بالاست و نخستین قدم برای درمان آن اصلاح سبک زندگی است.

 

وی افزود: با کم‌کردن وزن از طریق کم‌خوردن و فعالیت بیشتر و رژیم غذایی مناسب و همچنین با ترک مصرف دخانیات، قلیان و کاهش استرس‌ها و افزایش آرامش جسم و جان قدم‌های خوبی در کاهش پرفشاری خون برداشته می‌شود.

 

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران گفت: خواب هم باید الگوی مناسبی داشته باشد به این ترتیب که خواب کمتر از 6 ساعت و بیشتر از ۹ ساعت مستعدکننده افزایش فشارخون است و خواب باید قبل از نیمه شب رخ دهد و بیدارماندن پای برنامه‌های تلویزیون تا پاسی از شب از مشکلات امروز ماست.

 

رضایی‌زاده افزود: علاوه بر اینکه زیاد خوردن نمک موجب فشارخون می‌شود برخی ترکیبات افزودنی به آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها نیز، چون حاوی سدیم است می‌تواند موجب افزایش فشارخون شود.

 

وی گفت: حکیم ابن‌سینا مهم‌ترین تدابیر سبک زندگی را در ورزش‌کردن، مدیریت غذاخوردن و خواب توصیف کرده است و از نگاه ابن‌سینا ورزش باید با توجه به سن، آب و هوا و دمای محیط تا حدی انجام شود که تعریق صورت بگیرد.

 

رئیس دانشکده طب سنتی افزود: اثرات ورزش و پرتحرکی در درمان دیابت، افسردگی، مشکلات حافظه و سرطان اثبات شده است.

 

رضایی‌زاده به وقت خوردن، به اندازه خوردن و خوب جویدن را از نکات مهم در تغذیه سالم خواند و تماشای تلویزیون و فعالیت با تلفن همراه را در زمان غذاخوردن به‌شدت نهی کرد و گفت: برخی می‌گویند هر لقمه غذا باید ۳۰ بار جویده شود و این به این معناست که غذا بدون جویدن کافی نباید بلعیده شود.

 

وی افزود: درباره کیفیت خواب هم از نگاه ابن‌سینا اینگونه آمده است که درست خوابیدن به معنای این است که فرد خودش بیدار شود و وقتی بیدار شد احساس توان، شادابی و رضایت از خواب داشته باشد.

تاریخ انتشار: پنج شنبه 23 خرداد 1398

جهت ارتباط با سر دبیر و مسئول سایت می توانید با شماره تلفن 85502135 تماس بگیرید.