غلبه بر دیابت
اجرای تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند در جلوگیری از عوارض جدی دیابت مانند آسیب به اعصاب، قلب و کلیه تاثیرگذار باشد.

 

پیشگیری از دیابت بسیار مهم است به‌خصوص اگر در خطر بالای ابتلا به این بیماری از جمله دارای اضافه وزن هستید و یا سابقه خانوادگی دیابت داشته باشید.

 

اکنون این بیماری در سطح دنیا روند رو به رشد به‌خود گرفته و میلیون‌ها نفر را در همه گروه‌های سنی گرفتار کرده است به‌طوری‌که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال 2040 دو برابر افزایش خواهد یافت؛ یعنی از 35 میلیون و 400 هزار نفر امروز به 72 میلیون و 100 هزار نفر خواهد رسید.

 

دیابت بیماری بسیار خطرناکی است که تمام اعضای بدن را تخریب می‌کند، ممکن است به نابینایی کامل ختم و باعث از کارافتادگی کامل کلیه‌ها شود و در صورت همراه‌شدن با مشکلات گردش خون ممکن است موجب ایجاد زخم در پاها شود که به قطع عضو می‌انجامد. این بیماری بر روی قلب و رگ‌های خونی اثر می‌گذارد و یا ممکن است به سکته‌های قلبی و مغزی منجر شود.

 

افزایش فعالیت بدنی می‌تواند در کاهش وزن، کاهش قندخون و افزایش حساسیت به انسولین (که به حفظ سطح طبیعی قندخون کمک می‌کند) نقش داشته باشد و ورزش‌های هوازی و مقاومتی به کنترل دیابت کمک می‌کنند. دریافت فیبر نیز با بهبود کنترل قند خون می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی،عروقی را نیز کم کرده و با القای حس سیری تناسب اندام را بهبود می‌بخشد که غذاهای غنی از فیبر شامل میوه‌جات، سبزیجات، لوبیاها، غلات کامل، مغزها و بذرها هستند. استفاده از غلات می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و به حفظ سطوح طبیعی قند خون کمک کنند، افراد سعی کنند نیمی از غلات مصرفی خود را به نوع سبوس‌دار اختصاص دهند.

تاریخ انتشار: شنبه 5 بهمن 1398

جهت ارتباط با سر دبیر و مسئول سایت می توانید با شماره تلفن 85502135 تماس بگیرید.